Terug naar het overzicht

Een dag uit het leven van een monteur (nov. 2019)

De komende maanden zal ik een stukje schrijven over de werkzaamheden van onze monteurs. Mijn naam is Sietske Wardenaar. Normaal werk ik als administratief medewerkster op het kantoor. Hopelijk krijgt u op deze manier een nog beter beeld bij al onze werkzaamheden.

Vandaag loop ik mee met Walid Bousraou. Als we elkaar om 9:15 uur ontmoeten, heeft hij al twee klanten geholpen. Walid kijkt op z’n telefoon naar de planning. Het is onderhoud cv-ketels dag vandaag. In de werkplaats liggen per merk en type ketel alle onderhoudsets en andere benodigdheden klaar. We verzamelen voor elke ketel de juiste materialen en gaan op pad. Eerst naar een voor ons nieuwe ketel. Alles netjes uit elkaar halen en controleren. Werkt alles zoals het moet werken? Zit het nog goed in elkaar? Oei… de pakkingen (rubber afdichtingen van verschillende onderdelen) zijn niet goed meer. Dus deze worden vervangen. Is het schoon? In de sifon zit gruis. Dit is normaal, maar moet wel schoongemaakt worden zodat de sifon niet volledig vol raakt met gruis en niet meer optimaal kan functioneren. Walid vult ook nog de radiatoren bij en controleert of de cv-ketel de juiste waarden heeft qua O2 en CO2. Handig zorgt hij ervoor dat hij overal bij kan en dat alles ook weer netjes op z’n plek terug komt. We laten een tevreden klant achter en spreken af dat we hem volgend jaar weer bellen voor het jaarlijks onderhoud aan z’n cv-ketel. Daarna moeten we naar een bedrijf. Hier hangen twee veel grotere cv-ketels dan in het woonhuis van daarnet. Deze twee cv-ketels werken samen, dit heet een cascade opstelling. Hier voeren we dezelfde handelingen uit als bij de vorige ketel, maar deze ketels moeten we ook stofzuigen (een leuke klus). Met de eigenaar bespreken we dat Walid inschat dat bepaalde onderdelen volgend jaar aan vervanging toe zijn. De klant waardeert dat dit met hem besproken wordt. Zo is hij er alvast op voorbereid. Na snelle inkopen bij een groothandel voor installatietechniek, gaan we weer verder. Nog een cv-ketel. Een erg oude ketel dit keer. De klant is vorig jaar al voorbereid dat er misschien een nieuwe ketel moet komen, dus ze schikt niet zo erg als Walid de ketel openmaakt en direct ziet en meldt dat hij deze ketel af moet keuren. We zullen er zorg voor dragen dat hier een nieuwe ketel geplaatst gaat worden. Dit zou de laatste klus zijn van de dag, maar ondertussen wordt Walid gebeld over een spoedsituatie. Bij een klant wordt het al warmer en warmer en het lukt de klant niet om de verwarming uit te krijgen. We gaan nog even polshoogte nemen. Het is inderdaad erg heet in het huis en de vrouw blijkt ook nog zwanger. Walid neemt alles onder de loep. Wat is er aan de hand? Hij controleert of de thermostaat het goed doet en doet allerlei testen met de cv-ketel. Mijn taak is het warme water aan en weer uitzetten, de thermostaat hoger en weer lager draaien etc. Het blijkt de driewegklep. Deze moet dus vervangen worden. De klant geeft aan misschien wel gelijk een nieuwe cv-ketel te willen. Wordt dus vervolgd…. Wallid voert nog wel wat noodoplossingen uit zodat deze mensen niet meer in die extreme hitte hoeven te zitten. Wat later dan gepland, zit de werkdag erop.

Terug naar het overzicht